ETIKAI KÓDEX
& WRO IRÁNYELVEK

ETIKAI KÓDEX

Nem az a fontos, hogy nyersz vagy veszítesz, hanem hogy milyen sokat tanulsz ez idő alatt.”

Részt veszünk egy versenyen.
Szeretünk nyerni. Szeretnénk tanulni.
És természetesen szórakozni is szeretnénk.

Fontos számunkra a tisztességes verseny.
A robotunkat MI tervezzük és MI írjuk a programot.
Ha valaki más teszi helyettünk, az nem tisztességes.

Csak akkor tanulunk, ha magunk próbálkozunk.
A csapatvezetőnk taníthat és irányíthat minket.
És mások is inspirálhatnak.

 

A csapatvezetőnk nem dolgozhat helyettünk.
És mi nem másoljuk mások munkáját.
A csapatunk által fejlesztett megoldásokkal építjük meg
és programozzuk a robotunkat.

Néha problémákba ütközünk, de ez így van jól.
Az egyedi ötletek a kudarcokból születnek.
Nyerni nagyszerű, de a kudarc része az utazásnak

WRO IRÁNYELVEK

A WRO versenyek szervezőjeként tisztában vagyunk azzal, hogy a résztvevők fő motivációja, hogy megnyerjék a versenyt. Ez igaz a csapattagokra, csapatvezetőkre, szülőkre és a szervező országok képviselőire is. Ezzel a versenyhez való hozzáállással nincs gond mindaddig, amíg a WRO nemzetközi szervezete által meghatározott irányelvek nem sérülnek.

A WRO Irányelvei:

  • A csapatok arra vannak ösztönözve, hogy tanuljanak és új képességeket sajátítsanak el, fejlesszék azokat és közben jól érezzék magukat.
  • A csapatvezetők, mentorok, szülők abban segítik a csapattagokat, hogy rávezetik őket a jó megoldásra, nem pedig megoldják helyettük a feladatokat.
  • A részvétel és a feladatok kitalálása, végrehajtása során tanultak sokkal fontosabbak hosszú távon, mint az, hogy egy csapat megnyerje a versenyt.

MIT SZABAD ÉS MIT NEM SZABAD MEGTENNI EGY WRO VERSENY SORÁN?

SZABAD
AZ EGÉSZ VERSENYRE VONATKOZÓAN
Online felületekről gyűjtünk anyagot a feladat elvégzéséhez és másokkal is megosztjuk az ötleteinket 
Csapatvezetőnk / mentorunk / szülő több lehetséges megoldást ajánl számunkra a programozáshoz
Csapatvezetőnk / mentorunk / szülő megmutatja, milyen módo(ko)n lehet a robotot megépíteni
Csapatvezetőnk / mentorunk / szülő hagyja, hogy magunk jöjjünk rá a megoldásra, ha valami nem működik
Csapatvezetőnk / mentorunk / szülő hagyja, hogy a versenynapon magunk oldjuk meg a feladatokat
Meg szeretnénk nyerni a versenyt, de nem úgy, hogy csalunk vagy hagyjuk, hogy más végezze el helyettünk a feladatot
REGULAR KATEGÓRIA
A meglepetés szabályt magunk próbáljuk megoldani, mert minden szükséges alapot elsajátítottunk ahhoz, hogy csapatként megtaláljuk a megoldást
OPEN KATEGÓRIA
Csapatvezetőnk / mentorunk / szülő csak a robot előkészítésében vagy a kiállítótér díszítésében segít, ha szükséges. (Pl.: ha egy elem túl nehéz, ha új készség elsajátítása szükséges, ha valami túl veszélyes ahhoz, hogy mi magunk készítsük el)
FOOTBALL & ARC KATEGÓRIÁK
Magunk dolgozzuk ki a stratégiát és mi építjük meg a robotot
NEM SZABAD
AZ EGÉSZ VERSENYRE VONATKOZÓAN
Előre megírt programot vásárolunk online vagy más által használt másolatát használjuk. A versenyen ezt a megoldást alkalmazzuk (hardver és/vagy szoftver) 
Csapatvezetőnk / mentorunk / szülő tmegcsinálja helyettünk a szoftver teljes (vagy egy részének) beprogramozását
Csapatvezetőnk / mentorunk / szülő megépíti a teljes robotot (vagy annak egy részét) helyettünk
Csapatvezetőnk / mentorunk / szülő megoldja helyettünk az esetlegesen felmerülő problémákat
Csapatvezetőnk / mentorunk / szülő a versenynapon a bírókkal konzultál a szabályokról, általuk meghozott döntésekről
Mindenáron meg szeretnénk nyerni a versenyt, nem számít, hogy milyen módon jutunk előnyhöz a versenytársakkal szemben
REGULAR KATEGÓRIA
A meglepetés szabály bejelentése után a csaaptvezetőnk / mentorunk / szülő instrukciókat ad, hogyan oldjuk meg azt.
OPEN KATEGÓRIA
 Csapatvezetőnk / mentorunk / szülő kitalálja a robotnak és a kiállítótérnek a koncepcióját és megépíti helyettünk, még akkor is, ha tudja, mi magunk is képesek lennénk a kivitelezésre
FOOTBALL & ARC KATEGÓRIÁK
 Csapatvezetőnk / mentorunk / szülő elmondja, hogyan kellene stratégiát váltank és/vagy megépíti helyettünk a robotot